هانیبال الخاص درگذشت

هانیبال الخاص نقاش و شاعر شامگاه روز ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ به دلیل کهولت سن در آمریکا درگذشت. این درحالی‌بود که شرایط جسمانی هانیبال الخاص از پنج روز گذشته به وخامت گذاشته بود.
هانیبال الخاص، نقاش و شاعر چند سالی بود که از بیماری‌هایی رنج می‌برد. وی خرداد سال جاری برای بزرگداشتی که شاگردانش در خانه هنرمندان برای وی برگزار کرده بودند، از آمریکا به ایران سفر کرد و تمایل داشت در صورت تامین هزینه‌های بیماری و بیمه شدن در کشور بماند که به دلیل محقق نشدن این امر مرداد ماه به آمریکا بازگشت.
الخاص متولد سال ۱۳۰۹ آغازگر طراحی فیگوراتیو در نقاشی نوگرای ایران‌ست. او بیش از ۱۰۰ نمایشگاه اختصاصی و بیش از ۲۰۰ نمایشگاه گروهی در ایران، اروپا، کانادا، آمریکا و استرالیا برگزار کرده بود. الخاص که تاکنون برای ده‌ها کتاب روی جلد کشیده و شعر مصور کرده خود نیز چهار کتاب در آموزش هنری تالیف کرد و علاوه بر این به زبان آشوری، هزاران بیت، دوبیتی، هایکو، قصیده، منظومه و غزل سروده بود.
الخاص همواره می‌گفت: اگر من در اروپا ۶۰ سال یک نانوای موفق بودم، احتمالاً برای بزرگداشت من دکانی را با تنوری زیبا هدیه می‌دادند! بیایید لا اقل در اورمیه از ساختمان‌های خرابه تان یا زمین‌های متروک، ۴دیواری دورش بکشید و تابلوهای مرا آنجا بگذارید، من تابلوهای زیادی دارم که به آنجا هدیه کنم.
گروه سازندگان فیلم مستند هانیبال الخاص، در گذشت این هنرمند برجسته‌ی نقاش را به خانواده‌ی وی، آنا گابریل و فرزندانش و همچنین به تمام شاگردان، دوستان و جامعه‌ی هنری ایران تسلیت می‌گوئیم و امیدواریم هنرمندان ملی و مردمی ایران در آینده بتوانند در رفاه و با آزادی در سرزمین خود زندگی کرده و برای مردم‌شان به آفرینش هنری دست زنند. امیدواریم راهی که هانیبال الخاص بنیاد نهاد، پایدار ماند و نقاشی‌هایش روزی برای تمام مردم به نمایش در آید.


بونا الخاص در مراسم تشییع پیکر پدرش هانیبال الخاص در آمریکا
روابط عمومی فیلم بلند مستند هانیبال الخاص
تهران. شهریور ۱۳۸۹